Koninklijke Harmonie Sainte Cécile
Dirigent: Jan Cober
Soliste: Barbara Haveman, sopraan
Tijdens het openingsconcert kunt u genieten van de werken van de volgende componisten: Dora Pejačević, Hector Berlioz, Gustav Mahler en John Corigliano.
De onbekende, maar wonderschone muzikale wereld van de 100 jaar geleden, te jong gestorven Dora Pejačević is prachtig! Ze leefde in het Oostenrijkse keizerrijk van rond 1900. De hertogin was een graag geziene gast op de soirees in Boedapest, Wenen en München. Haar romantische composities worden nog te weinig gespeeld. Op ons openingsconcert hoort u haar Ouverture, in een arrangement voor harmonieorkest van Victor Calabuig.
Charles Ives was bij het componeren van The Unanswered Question (de onbeantwoorde vraag) beïnvloed door de filosofie dat zich uit in een zoektocht naar waarheid en een onvermogen om deze uit te drukken in zintuiglijke communicatie. De trompet speelt in totaal zeven keer dezelfde melodie en de houtblazers reageren hierop. Elk antwoord van de houtblazers is heviger….De trompet stelt de grote levensvragen voor, waarop de houtblazers proberen een antwoord te formuleren. Gefrustreerd door hun onkunde wordt elk antwoord vreemder, tot de houtblazers hun zoektocht opgeven…
Een groot contrast met het vaak bombastische werk van Hector Berlioz is de liederencyclus Les nuits d’été (Zomernachten) uit 1840 op teksten van zijn vriend Théophile Gautier. Berlioz was zeer goed bevriend met hem en waarschijnlijk daardoor ontstond een prachtige creatie van uitgebalanceerde liederen. Het lyrische en sensuele karakter geeft kleur aan de romantische wereld van deze creatie, alles in het teken van schoonheid. De orkestratie is in volledige harmonie met de zangstem. Het is een reis door het leven van verscheidene diepe emoties: stilte, licht en donker, vreugde en verdriet, dood en leven. De bewerking is van de hand van Frans Scheepers.
Gustav Mahler: Bimm Bamm. Es sungen drei Engel einen Sussen Gesang, ”Wat de engelen me vertellen”. De tekst is losjes gebaseerd op een 17e-eeuwse kerkhymne over de verlossing van zonden en troost in het geloof. Hier voegen een kinderkoor dat klokken imiteert en een vrouwenkoor voegt zich bij de altsolo. Vrolijk van tempo en brutaal van uitdrukking. De bewerking is van de hand van Jos van de Braak.
Circus Maximus: in deze bijzondere emotionele compositie- muziek komt van alle kanten op u af- beschrijft John Corigliano parallellen tussen het decadente leven van het oude romeinse rijk en de moderne amusementscultuur van nu. Entertainment in plaats van beschouwing en verdieping. Geweld en agressie ten opzichte van bezinning. De componist: We worden belaagd door amusement. We zijn gewoon doordrenkt met informatie. Er moeten tegenwoordig zoveel verschillende activiteiten tegelijkertijd plaatsvinden. En er is een kortere aandachtsspanne omdat we als een gek multitasken….
In dit werk bekritiseert de componist de huidige vluchtige levenswijze van de mens. De waarschuwing tegen de overvloed van zinloze aspekten wordt gesymboliseerd door een laatste geweerschot!!
Koninklijke Harmonie Sainte Cécile Eijsden, heeft zich onder de muzikale leiding van Jan Cober ontwikkeld tot een van de beste “amateur”- harmonieorkesten ter wereld. Die kwaliteit die we op het concertpodium horen, is dezelfde klank die Sainte Cécile tijdens twee opeenvolgende WMC’s tot wereldkampioen heeft gemaakt.
Jan Cober is chef-dirigent en artistiek leider van de Koninklijke Harmonie Sainte Cécile Eijsden, van de toonaangevende Spaanse Banda Sinfónica Municipal de Madrid, en van de Koninklijke Harmonie van Thorn (De “Bokken”). Cober combineert het dirigentschap bij deze drie orkesten met internationaal directieonderwijs. Cober is een van de meest prominente dirigent in de internationale blaasmuziekwereld.
De Nederlandse sopraan Barbara Haveman haalde haar diploma aan het conservatorium van Maastricht. Ze is winnares van internationale zangwedstrijden zoals het Belvedere Concours in Wenen, het Concours International de Chant de Verviers (eerste prijs)en Voci Verdiane (eerste prijs)
Ze zong in bijna alle prestigieuze huizen en festivals over de hele wereld. Om er een paar te noemen: Royal Opera House, Covent Garden, de Staatsopera van Wenen, Gran Teatre del Liceu Barcelona, de Hamburgische Staatsoper, de Deutsche Oper Berlin, De Nationale Opera Amsterdam, het Concertgebouw Amsterdam en het Bregenz Festival. Ze zong vele titelrollen en werkte samen met dirigenten als Riccardo Chailly, Pinchas Steinberg, Seiji Ozawa, Markus Stenz, Jaap van Zweden en Paolo Carignani.
Haar repertoirelijst van operarollen bevat zeer veel bekende werken o.a. Manon Lescaut, Salomé, Hérodiade en Elsa(Lohengrin). Recent was zij te horen in de rol van Isolde(Wagner) en Leonore(Fidelio). Ook het liedrepertoire ligt haar na aan het hart.